28 Temmuz 2009 Salı

İLK CÜMLE

ssa41625 Sizin için ne kadar önemlidir bilmiyorum ama ilk cümleler hep anlamlı olmuştur benim için.

Sabahları iş yerinde, günaydından sonra ilk duyduğum cümle ya da benim kurduğum ilk cümle, günümün nasıl geçeceği ile ilgili bir mesaj niteliğinde olmuştur çoğu kere.

İlk tanıştığım kişiden duyduğum ilk cümle, onunla nasıl bir ilişki içine gireceğimi hissettirmiştir.

Oğlumun anlamlı olarak kurduğu ilk cümle hâlâ hafızamdan çıkmamıştır. Üç kelimeden oluşan o ilk cümle bıçak yarası gibi acıtmıştır canımı :
“ Anne işe gitme !!! "

Ve seçtiğim kitaplar; elbette kitap seçerken yazarının kim olduğu, kitabın kapağı, arka kapakta yazılanlar ama en çok seçeceğim kitabın ilk cümlesi referans olmuştur bana.

Bu yazıyı yazma sebebim de baş ucumda okunmak için bekleyen kitaplarımın ilk cümleleri oldu.

Elbette hepsini okuyacağım ama hangisinden başlasam karar veremedim.

İşte kitaplarımdaki ilk cümleler.

Sizce hangisinden başlamalıyım ?

1.Kitap : Seyahat seksten ve dans etmekten sonra insanların hayatta en fazla zevk aldıkları zihinsel aktivitedir. / YOLDA - BUKET UZUNER

2. Kitap : Bir gün Sâbâ Melikesi Belkıs’tan, Adem ile Havva’nın hikayesini anlamanın bütün bir insanlığın da hikayesini anlamak manasına geldiğini öğrendim./ LÂ -NAZAN BEKİROĞLU

3. Kitap : Önce Tekke Deresi’nin üstü karardı, sonra şimşekler çakmaya başladı, ardından da yağmur boşandı./ KÜÇÜK AĞA – TARIK BUĞRA

4. Kitap : Bir kuşluk vakti balkonda oturuyorduk, sen maviler giymiştin, omuzlarından dökülen saçların usul usul uçuşuyordu./ÖLÜ ZAMAN GEZGİNLERİ -HASAN ALİ TOPTAŞ

5. Kitap :
“ Yargıtaydan yeni emekli yargıç Gıyaseddin Alımlı, kamburunu düzeltir gibi doğruldu sandalyesinde,
- Biliyor musunuz Hacı Bey dedi. Biz hep bir şeyi yanlış yaptık bu ülkede./ YALANCI TANIKLAR KAHVESİ - VEDAT TÜRKALİ

6. Kitap :
Gecenin karanlığında büyük konağın alt katındaki mutfakta sessiz bir telaş vardı, Kadınlı erkekli grup hummalı şekilde fakat hiç konuşmadan yol hazırlığı yapıyordu. / MENGENE GÖÇMENLERİ - NERMİN BEZMEN


7. Kitap :
Sonunda sabah oldu, Yokuş yukarı tırmanan bir yük treni gibi ağır ağır, zahmetle yol alan geceden sonra, gün doğdu./ TAŞ BİNA VE DİĞERLERİ - ASLI ERDOĞAN

8. Kitap :
Sıcak diye düşünüyordu Parisliler, İlkbahar havasıydı, savaş gecesiydi, alarm verilmişti ama gece siliniyordu savaş uzaklardaydı./ FRANSIZ SUİTİ - IRENE NEMIROVSKY


Bu yazıyı yazarken sizin de ilk cümlelerinizi merak ettim.

Bu sabah duyduğunuz ilk cümle, elinizde okumakta olduğunuz kitabın ilk cümlesini merak ettim.

20 yorum:

Belgin dedi ki...

Özlemim, bu aralar Kitap bile okuyamiyorum, onun icin hemen hemen her sabah duydugum ilk cümleyi yaziyorum buraya, yatakta gözümü actigimi gören esimin ilk sorusu "kalkalim mi" olur:)) Sonrada kahvalti edelim mi:))
Sevgilerimle

beenmaya dedi ki...

senin adına benim önerilerim 7, 4 ve 2 numaralı kitaplar (isimlerini ve yazarlarını yazmaya erindim de :))

ilk cümleden ziyade benim içinde "tek bir cümle"nin çoğu zaman çok ama çok büyük önemi vardır. bir filmin tek bir cümlesine takılırım, bir konuşmanın tek bir cümlesinde kalırım, bir kitabı içindeki tek bir cümleye dair alırım ve bunun gibi pek çok örnek sayabilirim sana...

şu anda okuduğum kitaptaki ilk cümle ise şöyle;

"Ulema, cühela ve ehli dubara; ehli namus, ehli işret ve erbab-ı livata rivayet ve ilan, hikayet ve beyan etmişlerdir ki kun-ı Kainattan 7079 yıl, isa Mesih'ten 1681 ve Hicretten dahi 1092 yıl sonra, adına Kostantiniye derler tarrakası meşhur bir kent vardı."

PUSLU KITALAR ATLASI
İHSAN OKTAY ANAR

aydan atlayan kedi dedi ki...

Ben bu sabah duyduğum ilk cümleyi anımsamıyorum. ama kendi kendime söylediğim cümleyi anımsıyorum: "eğer kötü başlarsan kötü gider. İyi başla hadi güzel bir şey düşün ve güzel olsun." :)Tatil diye sayıklayıp durduğum ve yorgunluktan tükendiğim için son zamanlarda hep kötü sabahlarım var. O nedenle böyle cümlelerle kendimi ikna etmeye çalışıyorum :)

delfina dedi ki...

Özlemcim,

Ne güzel bir yazı böyle.Düşündüm de,ilk cümle gün akışımızı ne kadar çok belirliyor.Bugün benim ilk cümlem "annecim,başın kalabalık,ama sana enerji,kolaylık ve güzellik bir gün diliyorum" oldu. ilk cümlelerimi negatif kurduğum çok nadirdir çünkü negatif olursa tüm günüm öyle geçer...

kitaplardaki alıntılar ne güzel,ben de o ilk cümlelere göre alırım kitabı.kitapları hangi arada okuyorsun özlemcim :)

sevgiler ,çiçekler olsun sana...

Nurşen dedi ki...

Ben de sana benim oğlumun ilk cümlesini yazayım: "Hamba yandı", elektrikler kesikti, birdenbire geliverdi bizimki de ilk cümleyi lambayla ilgili kurdu, teknik şeylere meraklı olacağı o zamandan belliymiş:) Şimdi ben de 4, 7 ve 8 diyeceğim. ama sana ilk cümlesi çok çarpıcı olmasa da "Yolda" yı önereceğim, okudum çünkü ve sevdim. Biraz blogculuk gibi, okuyunca anlarsın. "Yalancı Tanıklar Kahvesi" hakkında yazmıştım, çürüğe çıktı:) H.Ali Toptaş'ı hiç okumadım. Kardeşimin eşi (İletişim Yay. editör) bütün seriyi verdi bana sağolsun, okumak için Antalyaya dönmeyi bekliyorum. Hadi bakalım oku ve paylaş bizimle. Bu yorumu da mektup niyetine okursun artık:)
Sıcak Antalya'da serin günler diliyorum...

funda dedi ki...

ben daha uyuyorum ya, o da beni uyandırmak istiyor ya, aklınca ben uyanınca yüzüm asık olmıycak ya , her sabah ama her sabah ayı cümle " seni seviyorum annecim" ..

Özlem dedi ki...

Kıyamam ona ben, öyle duyarlı oluyrlar ki şaşırıyorum ben çoğu kere.

Özlem dedi ki...

O zaman önce Yolda'yı okuyayım, Buket Uzuner'i severim ben de.
Yalancı Tanıklar Kahvesi'ni en sona bıraktım zaten:)
Hasan Ali Toptaş'ın Harfler ve Notalar adlı denemesini okuyup çok beğenmiştim, öykü kitabını da böylelikle aldım.
Serin günler dileğin umarım gerçek olur Nurşen'ciğim, çok ihtiyacımız var buna sakın eylülden önce dönme oralardan:)

Özlem dedi ki...

Kesinlikle pozitif düşünme yanlısıyım ben de.
Nasıl başlarsa gün öyle devam eder diye düşünürüm.
Bu kadar koşuşturmanın arasında zaman yaratmaya çalışıyorum Delfina'cığım.
Okumak hiç vaz geçemediğim tutku ben de.
Sevgilerimle...

Özlem dedi ki...

Birlikte başlanılan her gün güzeldir canım Belgin'ciğim,
gör bak nasıl güzel olacak her şey.
Sevgilerim sana kocaman:))

Melis dedi ki...

Teyzecim bende ilk cümlelere dikkat ederim demekki senden öğrenmişim.

Özlem dedi ki...

Ne güzel Melis'ciğim.:)

Özlem dedi ki...

Teşekkür ederim Elif'ciğim, önerilerini dikkate alacağım.
Mehmet Eroğlu'nu ben de severim.
Sevgilerimle...

ŞULE dedi ki...

Hocam son bir kaç gündür sabahları öncelikle şükretme egzersizleri yapıyorum. Hayatımda var olan tüm güzellikler için defalarca şükrediyorum tanrıya. Sonra olmasını istediğim her şey sanki olmuş gibi şükretmeye başlıyorum (bu bir yaratmadır ve herkese tavsiye ediyorum). Sonra ise başlayan günün nasıl geçmesini istiyorsam öyle şükrediyorum müthiç güzel duygular yaşıyorum... Sonra bir bakıyorum herşey planladığım gibi gidiyor... Lütfen siz ve tüm arkadaşlar denesinler... SEVGİLERİMLE.

denizanasi dedi ki...

yaz başından bu yana, daha doğrusu can bey evde oldugundan bu yana kitap okuyamıyorum :( çook özeniyorum o yüzden bu kitapları okuyabilenlere:)

Özlem dedi ki...

Çocuk varken kitap okumak güçleşiyor Deniz'ciğim çok haklısın, ben de o sıraya koyduklarımın hepsini kısa bir sürede okuyacağımı sanmıyorum, çünkü benim bıdık da evde ve mutlaka onlara zaman ayırmamız gerekiyor.
Bu arada bir kaç sayfa okusam bile yanıma kâr kalıyor.
Bilirsin ya çocukların her biri başlı başına kitap gibi zaten:)
Sevgilerimle...

Özlem dedi ki...

Evet şükretmek çok önemli Şule'ciğim, ve hayal etmek.
O zaman her şey daha çabuk gerçekleşiyor bence ama önce içinde bulunduğumuz ortama, bize verilenlere şükretmek şart.
Sevgilerimle...

Özlem dedi ki...

O ilk cümle zaten çarptı beni de aldım hemen kitabı Özlem'ciğim, gerçi Aslı Erdoğan sevdiğim yazarlardandır onun da etkisi var tabii.
Sevgilerimle...

zeynep dedi ki...

çok güzel şeyler var. çok beğendim.

Özlem dedi ki...

Teşekkür ederim Zeynep'ciğim.
Sevgilerimle...